LEV I NUET MEN LÄR AV HISTOREN

fredag 4 februari 2011

Fredagstema - gammalt

På vägen till landet är husen av blandad ålder. Det här huset har stått övergivet några år men nu har det flyttat in folk och de har startat en omfattande restaurering.

På övervåningen har de behållit fuskfönster. Det vittnar om att huset är gammalt, är knappast något man gör idag när man bygger nytt. Fönsterbågarna är mer utsirade. Skulle kanske se snyggt ut om stilen vore densamma på undervåningen.

Mera gammalt kan du se hos Sinneskatten.

7 kommentarer:

  1. Härligt med gamla hus.
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  2. Detta var en fin bild på ett gammalt och fint hus!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Härligt hus! Jag älskar gamla hus. Det är fascinerande med fuskfönster. I min förra bostad fanns det också fuskfönster. Många av mina gäster funderade en hel del över att de inte fick ihop antalet fönster inne och ute ;=)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Fint gammalt hus och lite udda med de där fuskfönstren. Måste vara mörkt där innanför.

    SvaraRadera
  5. Men vilket spännande hus ,fuskfönster det ser man inte ofta.

    SvaraRadera
  6. Morrn.

    Om du tittar noga så ser du spår efter gamla
    fönsterlister på de nedre fönsterna, dom är alltså utbytta någon gång.

    Ha de bra.
    Hasse A

    SvaraRadera
  7. Hej

    Jag råkade halka in på den här bloggen och döm om min förvåning när jag ser bilden på huset.
    Jag bor i huset!
    Och jag blir jätteglad att ni tycker att det är fint, vi jobbar på att det ska bli ännu finare på utsidan, men det tar sin tid.

    Fönstren är som sagt var utbytta och jag kan hålla med om att det vore fint med samma stil på fönsterbågarna nedtill, men det har inte högsta prio.
    Och nej, det är inte mörkt innanför blindfönstret för huset är ett gammalt missionshus och blindfönstret är i salen som är öppen upp i nock.

    /Mona

    SvaraRadera