LEV I NUET MEN LÄR AV HISTOREN

torsdag 18 februari 2021

Centrumlyftet Ösmo - bussterminalen Sara Carolinas torg (del 2 av 2)

På torget har man byggt cykelställ med tak och av antal parkerade cyklar kan man se, att det är en hel del som fortsätter sin färd med pendeltåget. Folk har börjat göra avtryck (bild från 2016).

Mitt på bussterminalen har man planterat träd, buskar, blommor och gjort en gräsmatta. I bakgrunden syns huset som idag (2021) används av vårdcentralen. När jag flyttade hit i mitten på 1970-talet låg biblioteket där och i andra delen av huset fanns Ösmo kommuns lokaler.
Flera busskurer finns på torget för väntande busspassagerare (sorglig bild från 2017).

I en rund bänks mitt stod från början ett träd, som någon bröt sönder. Tänk så vackert det skulle ha blivit om det fått bli fullvuxet, så att man kunnat sitta i trädets skugga och väntat på bussen. Nu finns denna buske. I bakgrunden avdelas gångvägen från gräsmattan av en mur av stenar, en gabionmur.

I gräsmattan närmast tomten med vit privatbostad har planterats träd, blommor och en blomsteräng, till lycka för insekter.

Värmen och torkan har gjort att kommunen varit tvungen att bevattna området manuellt från en vattentank (2019). Och min kamrat följer snällt mina instruktioner "stå där", "titta åt höger" - en sådan där stor tank för bevattning hade vi inte sett tidigare.

Bilder tillhör Ulla Laiho

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar