LEV I NUET MEN LÄR AV HISTOREN

söndag 28 februari 2021

Centrumlyftet Ösmo - stensättning

Sten är ett fantastiskt material som går att förändra och bearbeta till många olika utföranden. Sten håller länge och kräver lite underhåll.
Efterfrågan på såväl plattor som marksten har ökat under senare år och idag finns mängder av material och former att välja mellan. Utbudet är stort även om de vanligaste är granit, betong och natursten.
Ibland är det svårt att föreställa sig hur slutresultatet ska bli - ett gjutet fundament, ett litet stenbelagt område, en inramad blomrabatt. Hallängens förskola, som revs 2021, syns i bakgrunden. Bilderna är tagna i maj 2017.
Att såga i sten kan vara ett farligt jobb, ja rent av livsfarligt. Klingan kan fastna och slå tillbaka och skapa svåra skador.
Stenläggning är en vetenskap för mig. Jag kollade på Internet hur man ska göra. "Börja uppifrån och arbeta dig nedåt - sida till sida - rad för rad". Här stöter jag på problem ett: "Hur ska jag veta vad som är upp och vad som är ned?" Det är i sådana här lägen jag brukar har en "plan B" - alltså ring efter en stensättare.
Jag beundrar stensättarna. Vilket slitgöra med det tunga materialet. Och att stå på huk eller knä dagarna i ända med böjd rygg måste slita hårt på kroppen.
 

Bilderna tillhör Ulla Laiho

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar